Scholen en kunstmatige intelligentie: ontdek de nieuwe richtlijnen die alles zullen veranderen!

12 april 2025

Op 12 februari besprak de commissie Cultuur van de Kamer van Afgevaardigden de integratie van kunstmatige intelligentie op scholen. Hierbij werd het belang benadrukt van een duidelijk regelgevingskader om de privacy van leerlingen en verantwoord gebruik van gegevens te waarborgen. Ondersecretaris Paola Frassinetti onderstreepte de doelstelling om van de Italiaanse school een ecosysteem te maken dat op internationaal niveau kan concurreren, door de toepassing van innovatieve technologieën en de oprichting van een uniek ondersteuningsplatform. Het is daarnaast essentieel dat AI-onderwijs ethische en sociale aspecten omvat, ter voorbereiding op een steeds digitalere toekomst.

Kortom:

  • Op 12 februari besprak de Cultuurcommissie van de Kamer de invoering van AI op scholen, waaraan ondersecretaris Paola Frassinetti deelnam.
  • Vraag van Piccolotti (Avs) over AI-experimenten en privacyproblemen met betrekking tot studentgegevens.
  • Het bleek dat een duidelijk regelgevingskader noodzakelijk is voor de verantwoorde implementatie van AI in het onderwijssysteem.
  • Gegevensbescherming is fundamenteel en de dialoog met de Garant voor de bescherming van persoonsgegevens is al begonnen.
  • Het is de bedoeling om een ​​uniek platform te creëren om scholen te ondersteunen bij de invoering van AI en hen te onderwijzen over ethische en sociale aspecten.

Datum en tijd

Op 12 februari om 14.00 uur kwam de Cultuurcommissie van de Kamer bijeen om relevante kwesties betreffende het Ministerie van Onderwijs en Verdienste te bespreken. Tijdens deze bijeenkomst sprak ondersecretaris Paola Frassinetti over belangrijke kwesties voor de toekomst van de Italiaanse school.

Betrokken entiteit

De Cultuurcommissie van de Kamer is een belangrijk orgaan in het besluitvormingsproces over het onderwijsbeleid in ons land. Met zijn werk wil hij ervoor zorgen dat het onderwijs met de tijd meegaat, dat het inspeelt op moderne uitdagingen en dat nieuwe technologieën worden geïntegreerd in het onderwijssysteem.

LESEN  AI op school: een uitdaging of een kans voor leerkrachten?

Vraag van Piccolotti (Avs)

Een centraal punt van de bijeenkomst was de vraag die Piccolotti van de Avs-groep stelde, gericht op het experimenteren met kunstmatige intelligentie (AI) op scholen en het gebruik van de tijdens dit proces verzamelde gegevens. Deze vraag roept cruciale vragen op over de privacy van studenten en de beveiliging van gegevens. Hierover moeten we dieper nadenken.

In de school van vaardigheden, waar weinigen nog weten hoe ze moeten luisteren, communiceren, lezen en schrijven.

Verklaarde doelstelling

De verklaarde doelstelling van de Commissie en het ministerie is om het Italiaanse schoolsysteem te positioneren als een concurrerend ecosysteem op internationaal niveau. Dat betekent niet alleen dat AI in het schoolcurriculum moet worden geïntegreerd, maar ook dat er een omgeving moet worden gecreëerd die bevorderlijk is voor innovatie, zodat leerlingen vaardigheden kunnen ontwikkelen die in de toekomst op de arbeidsmarkt gewild zullen zijn.

AI-adoptie

Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de toepassing van AI op scholen een positief effect kan hebben op het lesgeven en leren. Er werd echter benadrukt dat de invoering van een duidelijk regelgevingskader noodzakelijk is om het gebruik van deze technologieën te reguleren, zodat ze op een verantwoorde en voordelige manier voor alle betrokken actoren kunnen worden geëxploiteerd.

Privacy

Een belangrijk punt was privacy. De bescherming van studentgegevens is fundamenteel. De ondersecretaris meldde dat er een gesprek is gestart met de garant over de bescherming van persoonsgegevens. Deze dialoog is essentieel om ervoor te zorgen dat de praktijken voor het verzamelen en gebruiken van gegevens voldoen aan de toepasselijke regelgeving en dat de rechten van studenten worden gerespecteerd.

LESEN  Jonge ondernemers: start je startup terwijl je studeert

Uitkomst van het onderzoek

De uitkomst van het uitgevoerde onderzoek was positief en luidde dat er geen onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens zal plaatsvinden. Dit nieuws is een belangrijke stap voorwaarts in de richting van een bewuste en veilige implementatie van AI in het onderwijs.

Ontwikkeling

Momenteel bevindt de uitwerking van het initiatief zich nog in een verkennend stadium, maar er zijn concrete plannen om een ​​besluit en richtlijnen op te stellen die scholen moeten begeleiden bij de invoering van kunstmatige intelligentie. Deze regelgevende instrumenten zijn essentieel om te garanderen dat de implementatie op een samenhangende en georganiseerde manier plaatsvindt.

Digitale dienst

Een van de beoogde maatregelen is de oprichting van één enkel platform dat scholen begeleidt bij het invoeren van AI. Dit platform heeft als taak om ondersteuning en middelen te bieden om de overgang naar een innovatiever onderwijssysteem, dat is afgestemd op de behoeften van de toekomst, te vergemakkelijken.

AI-onderwijs

Een andere kwestie die aan de orde komt, betreft het belang van AI-onderwijs, waarbij ook rekening moet worden gehouden met ethische en sociale aspecten. Het is van essentieel belang om studenten en docenten bewust te maken van de risico’s en kansen die AI met zich meebrengt, zodat ze op een geïnformeerde en veilige manier door dit nieuwe technologische landschap kunnen navigeren.

Toekomst

Het doel voor de toekomst is om AI een veilig en bruikbaar hulpmiddel te maken voor studenten en docenten. Alleen op die manier kunnen we kwalitatief goed onderwijs garanderen, dat nieuwe generaties voorbereidt op een steeds digitalere en meer onderling verbonden samenleving.

LESEN  Kunstmatige intelligentie baart jongeren zorgen: 60% wil het op school studeren