Ontdek hoe beoordeling op basisscholen zal veranderen in 2025: de must-have gids voor leerkrachten!

17 april 2025

De afgelopen jaren heeft het beoordelingssysteem op scholen een grote evolutie doorgemaakt. Er wordt nu gebruikgemaakt van samenvattende cijfers, waardoor leerlingen en hun ouders eenvoudiger feedback kunnen krijgen. Deze overgang brengt echter risico’s met zich mee, zoals het risico dat de leerweg van studenten niet nauwkeurig wordt weergegeven. Het is essentieel dat leraren methodologische vaardigheden ontwikkelen om gepersonaliseerd en inclusief onderwijs te garanderen, waarbij beoordeling een hulpmiddel wordt ter ondersteuning van het leerproces.

Kortom:

  • De evolutie van schoolevaluatie gaat van beschrijvende oordelen naar synthetische cijfers, voor directere feedback.
  • Eén risico is dat de samenvattende cijfers het leertraject van studenten niet goed weergeven.
  • Het doel is om inclusieve onderwijspraktijken te creëren die aansluiten bij de behoeften van elke leerling.
  • Het opleiden van docenten in specifieke methodieken om de nieuwe regelgeving effectief toe te passen.
  • Maak onderscheid tussen beoordelen ten behoeve van het leren en beoordelen van het leren ten behoeve van een meer formatieve aanpak.

Evaluatie-evolutie

Het schoolevaluatiesysteem heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt, van beschrijvende oordelen naar synthetische cijfers. Deze overgang weerspiegelt een belangrijke verandering in de beoordelingsmethodologie, gericht op vereenvoudiging en directere feedback voor studenten en hun families. Het is echter van groot belang om de implicaties van deze verandering te begrijpen en hoe deze het onderwijstraject van studenten kan beïnvloeden.

Risico

Een van de grootste risico’s die gepaard gaat met het hanteren van synthetische cijfers, is dat deze beoordelingen mogelijk geen nauwkeurig beeld geven van het leertraject van studenten. Oppervlakkige beoordelingen kunnen de specifieke moeilijkheden en behoeften van leerlingen verhullen, wat leidt tot een vertekend beeld van hun vaardigheden en voortgang. Het is daarom van essentieel belang dat scholen beoordelingspraktijken invoeren die rekening houden met de complexiteit van het leren en voorkomen dat alles wordt gereduceerd tot een simpel getal.

LESEN  Lidl: creatieve ideeën voor kinderen, goedgekeurd door school! Voor slechts EUR 5 kun je de lente vullen met kleuren die lang mooi blijven!

Objectief

Het hoofddoel van deze hervorming is om de nieuwe ministeriële bepalingen om te zetten in bruikbare, duidelijke en inclusieve instrumenten. Dat betekent niet alleen dat we een nieuw beoordelingssysteem moeten invoeren, maar ook dat we lesmethoden moeten ontwikkelen die gepersonaliseerd onderwijs stimuleren en inspelen op de behoeften van elke individuele leerling. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat beoordelen een echt hulpmiddel wordt ter ondersteuning van het leerproces.

Certificering digitale geletterdheid voor 30 april: bevestiging laatste dagen om het te halen

Ministerieel Besluit nr. 3

Ministeriële verordening nr. 3 introduceerde een nieuw synthetisch beoordelingssysteem dat varieert van Uitstekend tot Onvoldoende. Met deze wijziging willen we de communicatie van de resultaten aan studenten en hun families vereenvoudigen. Het roept echter ook vragen op over de effectiviteit ervan als weerspiegeling van de verworven vaardigheden. Het is van essentieel belang dat deze nieuwe beoordelingsschaal gepaard gaat met een duidelijke definitie van de criteria voor het toekennen van cijfers.

Vereiste vaardigheden voor leraren

Leraren moeten specifieke methodologische vaardigheden ontwikkelen om de nieuwe regelgeving effectief toe te kunnen passen. Hiervoor zijn adequate trainingen en voortdurende professionele ontwikkeling nodig, zodat docenten nieuwe beoordelingsinstrumenten op een manier kunnen gebruiken die zinvol en inclusief leren bevordert. Zonder dergelijke vaardigheden bestaat het risico dat men de essentie van de nieuwe bepalingen niet begrijpt.

Focus

Bijzondere aandacht moet worden besteed aan personalisatie en integratie in evaluatiemethoden. Bij beoordelingsmethoden moet rekening worden gehouden met de verschillende vaardigheden en leerstijlen van studenten, zodat iedere student zijn of haar potentieel kan ontplooien. Alleen met een inclusieve aanpak kunnen we ervoor zorgen dat alle studenten de kans krijgen om te excelleren en de juiste erkenning krijgen voor hun inspanningen.

LESEN  Heroverweeg de manier waarop je studeert: het belang van pauzes in het leerproces

Het nieuwe paradigma begrijpen

Voor een correcte implementatie van de nieuwe regels is een diepgaand begrip van het nieuwe evaluatieparadigma essentieel. Daarbij worden ministeriële regelingen geanalyseerd en in hun context geplaatst, zodat deze concreet en uitvoerbaar in de klas worden gebracht. Onderwijs kan niet worden gezien als een eenvoudig proces van kennisoverdracht, maar als een complex pad dat aandacht en zorg vereist.

Beschrijvingen van synthetische oordelen

De beschrijvingen van synthetische oordelen vormen een fundamentele sleutel voor het vertalen van de regelgeving naar de onderwijspraktijk. Ze bieden docenten een kader waarmee ze de samenvattingscijfers kunnen interpreteren als een weerspiegeling van de werkelijke vaardigheden van leerlingen. Als deze omschrijvingen niet helder zijn, bestaat het risico dat cijfers louter betekenisloze etiketten worden.

Beoordeling voor leren vs. leerbeoordeling

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen beoordeling ten behoeve van het leren en beoordeling van het leren. De eerste richt zich op het ondersteunen van het leerproces, terwijl de tweede betrekking heeft op de uiteindelijke meting van de verworven vaardigheden. Dit onderscheid is van fundamenteel belang om evaluatiepraktijken te richten op een meer vormende en minder bestraffende aanpak en zo de groei van studenten te bevorderen.

Rol van feedback

Feedback speelt een cruciale rol bij evaluatie. Goede feedback informeert studenten niet alleen over hun voortgang, maar biedt ook concrete tips over hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Het is essentieel dat leraren specifieke vaardigheden ontwikkelen om duidelijke en constructieve feedback te geven, waarmee ze leerlingen kunnen begeleiden op hun leerweg.

Effectieve communicatie

Effectieve communicatie is een ander belangrijk element bij het opstellen van evaluatiedocumenten. Het is van essentieel belang dat ouders en studenten de evaluatiecriteria en de verkregen resultaten goed kunnen begrijpen. Duidelijke en toegankelijke communicatie bevordert niet alleen het begrip, maar ook een constructieve dialoog tussen school en gezin.

LESEN  Schooldecreet: de hervorming van de technische instituten begint in september 2026, met de definitie van het PECUP voor studenten.

Verbetering van de trainingsdimensie

Het valoriseren van de vormende dimensie van de evaluatie is essentieel om studenten te begeleiden op hun groeipad. Beoordelingen moeten gezien worden als leermomenten, en niet als simpele oordelen. Dit vraagt ​​van docenten een andere mindset en een voortdurende inzet om een ​​positieve en stimulerende leeromgeving te creëren.

Praktijkcursus

Om leerkrachten bij dit proces te ondersteunen, werd er vanaf 16 april een praktische cursus over evaluatie in het basisonderwijs georganiseerd. Deze werd gegeven door Patrizia Fasulo. Deze cursus biedt u de gelegenheid om de nieuwe evaluatiepraktijken te verdiepen en effectieve ervaringen en strategieën te delen.

Cursuscatalogus

Tenslotte is er een catalogus met door het Ministerie van Onderwijs geaccrediteerde cursussen voor lerarenopleidingen beschikbaar. Deze cursussen zijn ontworpen om docenten de tools te geven die ze nodig hebben om de nieuwe uitdagingen op het gebied van beoordeling aan te pakken en zo hoogwaardig en inclusief onderwijs voor alle studenten te garanderen.