Schokkend: 33% van de kinderen gebruikt elke dag een smartphone! Ontdek wat dit betekent voor de toekomst!

23 april 2025

Het smartphonegebruik onder kinderen van 6 tot 10 jaar is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. In 2024 bedroeg het 32,6%. Er zijn duidelijke geografische verschillen tussen de verschillende Italiaanse regio’s. De groeiende aanwezigheid van sociale media en de daarmee gepaard gaande risico’s, zoals cyberpesten en online grooming, vereisen speciale aandacht van gezinnen en instellingen, terwijl 14% van de studenten niet over minimale digitale vaardigheden beschikt. Als reactie op deze uitdagingen zijn er educatieve initiatieven gelanceerd om het bewuste gebruik van digitale middelen te bevorderen en een veiligere onlineomgeving voor jongeren te creëren.

Kortom:

  • Toename van smartphonegebruik onder kinderen: van 18,4% in 2018-2019 tot 32,6% in 2024.
  • Geografische ongelijkheid: 44,4% van de kinderen in het zuiden en op de eilanden gebruikt een smartphone, vergeleken met 23,9% in het noorden.
  • Gebruik van sociale media: 62,3% van de 11- tot 13-jarigen is actief op sociale media, en velen hebben meer dan één account.
  • Cyberpesten en online grooming nemen toe. Naar verwachting zal het aantal gevallen in 2024 nog verder toenemen.
  • Rol van ouders: essentieel om jongeren te beschermen tegen online risico’s en een bewust gebruik van technologie te bevorderen.

Ik gebruik een smartphone

Het smartphonegebruik onder kinderen van 6 tot 10 jaar is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, van 18,4% in 2018-2019 tot 32,6% in 2024. Deze toename wijst niet alleen op een grotere beschikbaarheid van apparaten, maar ook op een verandering in de gewoonten en het gedrag van jongeren, die steeds meer ondergedompeld zijn in een digitale wereld.

Geografische prevalentie

Uit statistieken blijkt dat er een duidelijk geografisch verschil is in het gebruik van smartphones. In het zuiden en op de eilanden gebruikt 44,4% van de kinderen een smartphone, vergeleken met 23,9% in het noorden. Dit verschil kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de mate van toegang tot technologie en sociaal-economische verschillen tussen de diverse regio’s in het land.

LESEN  Begeleidingsdidactiek, hoe leer je leerlingen hun weg te vinden? Wie helpt leerkrachten daarbij?

Sociale media

Het fenomeen sociale media is vooral relevant onder pre-adolescenten: 62,3% van de jongeren tussen 11 en 13 jaar is actief op deze platforms. Bovendien heeft 35,5% van deze gebruikers meer dan één account. Dit wijst op een intensief en gediversifieerd gebruik van sociale netwerken, wat zowel positieve als negatieve effecten kan hebben op hun socialisatie en ontwikkeling.

Ontdek waarom schoolbibliotheken het geheim zijn voor een succesvolle school van de toekomst!

Wetten

In Italië bepaalt de huidige wetgeving, zoals de AVG, dat minderjarigen minimaal 14 jaar oud moeten zijn om een ​​account op sociale media aan te maken. Registratie op 13-jarige leeftijd is alleen mogelijk met toestemming van de ouders. Deze wet werd ingevoerd om jonge gebruikers te beschermen tegen mogelijke risico’s en misbruik online. De effectieve handhaving ervan blijft echter een uitdaging.

Mededeling

Online communicatie is een essentieel onderdeel geworden van het dagelijks leven van jongeren. Sterker nog, 31,3% van de jongeren is dagelijks online, terwijl 5% continu online is. Dit laat zien hoe technologie de manier waarop jongeren met elkaar omgaan en socialiseren heeft veranderd, wat tot nieuwe relationele dynamieken heeft geleid.

internetgebruik

Uit een analyse van internetgebruik blijkt dat 82,2% van de jongeren het internet vooral gebruikt om berichten te versturen, gevolgd door 40% die het gebruikt om e-mails te versturen. Andere doeleinden zijn het lezen van het nieuws (18,5%), het delen van maatschappelijke meningen (11,3%) en het volgen van online cursussen (9,6%). Dit wijdverbreide gebruik onderstreept hoe belangrijk het is om kinderen te leren hoe ze veilig en bewust door de digitale wereld kunnen navigeren.

LESEN  Interpersoonlijke vaardigheden: de 10 soft skills die het meest gevraagd worden door bedrijven en hoe ze te verbeteren

Cyberpesten

Een groeiend probleem is cyberpesten. In 2024 nam het aantal gevallen met 12% toe, met 319 gemelde gevallen. Deze gevallen waren vooral onder jongeren tussen de 14 en 17 jaar oud. Deze situatie onderstreept de noodzaak van effectieve strategieën om online pesten te voorkomen en aan te pakken, en zo een veiligere omgeving voor iedereen te creëren.

Online lokken

Een ander zorgwekkend aspect is online grooming. In 2024 werden 370 gevallen geregistreerd, waarvan 55,7% minderjarigen tussen de 10 en 13 jaar betrof. Dit probleem vereist speciale aandacht van de autoriteiten en families, zodat er passende beschermingsmaatregelen kunnen worden genomen.

Digitale vaardigheden

Digitale vaardigheden zijn essentieel in de wereld van vandaag, maar naar schatting mist 14% van de leerlingen in de achtste klas basisvaardigheden op dit gebied. Bovendien zijn er grote verschillen tussen Noord en Zuid: in het Zuiden is het bijvoorbeeld lastiger om toegang te krijgen tot digitale technologieën en deze te leren. Dit onderstreept de noodzaak van gerichte interventies om gelijke kansen voor alle studenten te garanderen.

Online risico’s

Van de risico’s die samenhangen met internetgebruik springt het problematisch gebruik van sociale media en videogames in het oog, met een percentage van 30,9% onder 11-jarigen. Het is essentieel om dit soort gedrag te herkennen en aan te pakken, om te voorkomen dat het negatieve gevolgen heeft voor het psychologisch en sociaal welzijn van jongeren.

Digitaal onderwijs

Om deze uitdagingen aan te pakken, is Save the Children een campagne gestart om onlinevaardigheden en veiligheid onder jongeren te promoten. Het doel van dit initiatief is om kinderen te leren hoe ze verantwoord met technologie om kunnen gaan en welke risico’s dat met zich meebrengt. Zo leren ze hoe ze veilig op internet kunnen surfen.

LESEN  Top 20 banen van de toekomst: hoe bereid je je nu voor

De rol van ouders

Ouders spelen een cruciale rol bij het voorkomen van onlinerisico’s. Het is essentieel dat gezinnen actief betrokken zijn bij het digitale leven van hun kinderen. Ze moeten een open dialoog aangaan en voorlichting geven over hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen de gevaren van het web.

Onderwijsprojecten

Momenteel zijn er educatieve projecten gaande met circa 3.000 leerlingen, waarbij de focus ligt op digitalisering op scholen. Deze projecten zijn gericht op het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het vergroten van het bewustzijn bij jongeren over het belang van een bewust gebruik van technologie.

Initiatieven

Initiatieven om gezinnen en scholen te ondersteunen zijn onder andere oudergidsen, educatieve cursussen en mediacampagnes. Deze hulpmiddelen zijn bedoeld om gezinnen te voorzien van de middelen die zij nodig hebben om de uitdagingen van de digitale wereld het hoofd te bieden.

Objectief

Het uiteindelijke doel is om een ​​alliantie te creëren tussen gezinnen, scholen en instellingen, om zo bewust om te gaan met digitale middelen en een veiligere onlineomgeving voor jongeren te creëren. Alleen door effectieve samenwerking kunnen we risico’s beperken en de mogelijkheden die technologie biedt vergroten.