De CDSS (Collettivo Docenti di Sostegno Specializzati) heeft een oproep gedaan om een gezamenlijke mobilisatie te bevorderen tegen de recente overheidsmaatregelen die, volgens het collectief, de inclusie op school in gevaar brengen.
Al in juli vorig jaar, tijdens de nationale vergadering van het Collectief, kwam de urgentie naar voren om gefragmenteerde benaderingen te overwinnen en een gezamenlijke actie op te zetten tegen de bepalingen van Wetgevend Besluit 71/2024.
Volgens de CDSS vormt het decreet slechts het begin van een proces dat de essentiële beschermingsmaatregelen voor een waardig leven voor mensen met een beperking en hun families in gevaar kan brengen.
Uit de door het Collectief verzamelde gegevens blijkt dat het probleem van ondersteuning zeer complex is, omdat het gebrek aan gespecialiseerde leraren helemaal niet algemeen is en zelfs niet alle competitieklassen betreft.
In de zuidelijke regio’s gebeurt bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde: daar is er een overschot aan specialisten en bovendien blijven universiteiten nieuwe opleidingen aanbieden, wat onvermijdelijk leidt tot meer onzekere banen.
Kritiek op de maatregelen voorzien in Wetgevend Besluit 71/2024
Het besluit introduceert dringende bepalingen met betrekking tot onderwijsondersteuning voor leerlingen met een beperking. Het collectief acht deze ondersteuning onvoldoende en mogelijk schadelijk voor de kwaliteit van de inclusie op school. In het bijzonder:
• Artikel 6: voorziet in opleidingen voor leerkrachten die gedurende ten minste drie jaar ondersteunende activiteiten hebben uitgevoerd zonder specialisatiekwalificatie. De CDSS bekritiseert deze maatregel en is van mening dat deze niet voldoende garantie biedt voor een adequate voorbereiding van leraren.
• Artikel 7: introduceert compenserende cursussen voor de erkenning van specialisatiekwalificaties in ondersteuning die in het buitenland zijn behaald. Naar aanleiding van recent journalistiek onderzoek maakt de CDSS zich zorgen over de kwaliteit van deze cursussen en roept op tot een strikt verificatiesysteem om de voorbereiding van Italiaanse docenten en het recht van studenten met een beperking op kwaliteitsonderwijs te beschermen.
• Artikel 8: gaat over de kwestie van onderwijscontinuïteit, waarbij deze ondergeschikt wordt gemaakt aan de keuze van het gezin, in overleg met de GLO (Operationele Werkgroep voor Inclusie). Hoewel het collectief het belang van deze maatregel erkent, is het van mening dat deze geen vervanging kan zijn voor structurele interventies, zoals de stabilisatie van gespecialiseerde leraren.
De CDSS betwist de urgentie waarmee DL 71/2024 is aangenomen en benadrukt dat de beslissingen zijn genomen op basis van cumulatieve gegevens van het schooljaar 2022/2023, zonder rekening te houden met het aantal gespecialiseerde leraren dat in de laatste TFA-cycli is opgeleid. Uit de analyse van het Collectief blijkt dat, althans in het voortgezet onderwijs, de behoefte aan gespecialiseerde leerkrachten grotendeels wordt gedekt.
Volgens de CDSS zou het negeren van deze gegevens de werkgelegenheidsinstabiliteit alleen maar vergroten en de kwaliteit van het onderwijs voor studenten met een beperking in gevaar brengen.
Een oproep tot mobilisatie
De CDSS nodigt alle geledingen van de schoolwereld uit om zich aan te sluiten bij de mobilisatie om de inclusie op school te verdedigen en een betere toekomst voor leerlingen met een beperking te garanderen.
Ter ondersteuning van haar stellingen heeft het Collectief ook een nauwkeurig onderzoek uitgevoerd naar de behoeften en de werkgelegenheidssituatie van leraren die gespecialiseerd zijn in de ondersteuning van middelbare scholen in drie steekproefregio’s.
Schooldagen: verhoging van 200 naar 250 per schooljaar. Vakbonden in protest – EXCLUSIEF