Schooldecreet: de hervorming van de technische instituten begint in september 2026, met de definitie van het PECUP voor studenten.

9 april 2025

Wetgevend besluit 45/2025: Hervorming van de technische instituten

Wetgevend besluit 45/2025 markeert een belangrijke stap in de richting van de hervorming van de technische instituten in Italië. De implementatie ervan staat gepland voor het schooljaar 2026/2027. Deze hervorming heeft tot doel het onderwijssysteem te moderniseren, het moderner te maken en beter te laten aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt en technologische innovaties, met name in de context van de industriële revolutie 4.0 en digitalisering.

Uitvoeringsverordening

Een cruciaal aspect van de hervorming is de aanneming van een verordening binnen 180 dagen na de afkondiging van het decreet. Met deze verordening wordt de nieuwe organisatie van de Technische Instituten vastgelegd en worden de richtlijnen voor de implementatie van de veranderingen en de aanpassing van de opleidingsprogramma’s vastgelegd.

Onderwijskundig, cultureel en professioneel profiel (P.E.Cu.P.)

Een centraal element van de hervorming is het Onderwijs-, Cultureel en Beroepsprofiel (P.E.Cu.P.) van de Student, dat op alle technische onderwijstrajecten moet worden toegepast. De P.E.Cu.P. Het doel is om de educatieve, culturele en professionele groei van studenten te waarborgen en om studenten op te leiden die niet alleen competent zijn in hun vakgebied, maar ook in staat zijn om de uitdagingen van de moderne wereld het hoofd te bieden.

Flexibele en innovatieve curricula

De hervorming zorgt voor meer flexibiliteit en innovatie in de curricula, met bijzondere aandacht voor de vaardigheden die de hedendaagse arbeidsmarkt vereist. De behaalde diploma’s moeten de vaardigheden weerspiegelen die nodig zijn om de uitdagingen op de markt en wetenschappelijke innovaties het hoofd te bieden. Deze aanpak is erop gericht om studenten voor te bereiden op levenslang leren door zelfstudie en teamwerk te stimuleren.

Indirecte ondersteuningscursussen 2025: Een controversiële start. Verzoek om onderscheiding van TFA vanwege significante onevenwichtigheid.

LESEN  Nationale Indicaties 2025: Een ideale schoolvisie en hun operationele tekortkomingen. Een kritische analyse van ANDIS.

Houdingen en waarden

In de nieuwe setting zal de nadruk liggen op specifieke studentenhoudingen, zoals nauwkeurigheid, intellectuele eerlijkheid, creativiteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Deze waarden zijn essentieel om ervoor te zorgen dat studenten niet alleen kennis opdoen, maar ook een sterke professionele ethiek ontwikkelen.

Leerresultaten en competenties

De hervorming voorziet erin dat leerresultaten technisch-professionele kennis integreren met taalvaardigheden. Studenten moeten aantonen dat zij over grondwettelijke waarden, taalvaardigheden en culturele kennis beschikken die passen bij de context waarin zij opereren. Daarnaast zijn het gebruik van technologie, visuele communicatie en computerkennis belangrijke vaardigheden.

Resultatenoriëntatie en onderwijsmethodologieën

Er wordt een resultaatgerichte houding verwacht, met een sterke nadruk op verantwoordelijkheid in teamverband. Het onderwijs richt zich op vaardigheidsgerichte methodologieën en interdisciplinair ontwerp, waarbij actief en boeiend leren wordt bevorderd.

Onafhankelijke keuze van leringen

Een vernieuwend aspect van de hervorming is ten slotte dat 25% van de schooluren wordt besteed aan vakken die leerlingen zelf kiezen. Deze keuzevrijheid heeft als doel de personalisering van het onderwijstraject te bevorderen en beter in te spelen op de individuele interesses en ambities van studenten.

Concluderend biedt Wetsbesluit 45/2025 een belangrijke kans om de Technische Instituten in Italië te hervormen en te versterken, en ze af te stemmen op de huidige en toekomstige behoeften van de arbeidsmarkt en de maatschappij. De combinatie van flexibiliteit, innovatie en aandacht voor de persoonlijke talenten van studenten draagt ​​bij aan de opleiding van een nieuwe generatie hooggekwalificeerde en verantwoordelijke professionals.